5 مورد از بهترین کتاب ها برای برنامه ریزی و مدیریت زمان 📚

بهترین کتاب ها برای برنامه ریزی و مدیریت زمان

یکی از بزرگ ترین مشکلات انسان های امروزی ناتوانی در برنامه ریزی و نحوه عمل کردن به برنامه ریخته شده است. به همین دلیل ما در سایت دانبوک به عنوان مرجع معرفی بهترین کتاب ها تصمیم گفتیم تا پس از معرفی بهترین کتاب های زیر 100 صفحه و بهترین کتاب از زبان حیوانات  چند کتاب خوب در زمینه برنامه ریزی را معرفی کنیم.

بهترین کتاب ها برای برنامه ریزی

ما در این مقاله از سایت دانبوک به معرفی بهترین کتاب ها برای برنامه ریزی و مدیریت زمان یعنی کتاب بولت ژورنال نوشته رایدر کارول، کتاب چک لیست نوشته آتول گوانده، کتاب کار عمیق اثر کال نیوپورت و فرمول برنامه ریزی اثر دیمون زاهاریادس میپردازیم. از شما دعوت میکنیم اگر کتاب مفید دیگری در این زمینه خوانده اید که میتواند برای سایرین نیز کاربردی باشد حتما در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

کتاب بولت ژورنال

کتاب بولت ژورنال نوشته رایدر کارول که علاوه بر این که یکی از بهترین کتاب های برنامه ریزی است یک کتاب برای متمرکز ماندن هم میباشد. این کتاب بر خلاف تصور بسیاری از مردم یک کتاب برنامه ریزی نیست بلکه کارول در این کتاب سعی کرده است تا نحوه برنامه ریزی و درست کردن یک دفتر برای ان را آموزش دهد. کتاب بولت ژورنال نیز همانند بسیاری دیگر از کتاب های مربوط به توسعه فردی ناشی از نیاز و درد نویسنده بوده است.

معرفی کتاب بولت ژورنال

 

موضوع اصلی کتاب بولت ژورنال اینه که یک دفتر انتخاب کنیم و توی اون صفحاتی مثل روزنگار، ماه نگار و اینده نگار ایجاد کنیم. هر چیزی که در طول روز به ذهنمون میرسه رو توی قسمت روزنگار یادداشت میکنیم و چیزی رو توی ذهنمون نگه نمیداریم و اون وقت شب ها دوباره اون ها رو بررسی میکنیم و چیزهایی که نیاز باشه رو به روزهای بعد و چیزهایی که دیگه برامون مهم نیست رو از برناممون حذف میکنیم.

همچنین با ایجاد یک صفحه به نام ماه نگار برای هر ماه میتونین یک نگاه کلی به هر ماه داشته باشید و کارهای مهمی که قراره توی اون ماه انجام بدین رو یادداشت کنین تا با یک نگاه کلی مسیر کلی اون ماهتون رو به خاطر بیارید. من در سایت شخصی خودم این کتاب رو به طور کامل معرفی کردم که میتونین برای مطالعه اون به مقاله نقد و بررسی کتاب بولت ژورنال مراجعه کنین.

کتاب بولت ژورنال در سال های اخیر بسیار پر طرفدار بوده و توانسته است امتیاز 4.05 از 5 را در شبکه جهانی کتاب خوانان (گودریدز) از 28 هزار نفری که این کتاب را مالعه کرده اند کسب کند.

یکی از خوانندگان این کتاب در مورد ان مینویسد:

برنامه ریزی به روش بولت ژورنال انگار نه فقط تو اینستاگرام فارسی که همه جای دنیا با دفترهای گل گلی و برچسب های رنگی رنگی و خودکار اکلیلی و این دست صحبت ها عجین شده، که البته مسئله ای هم ندارم باهاش و شاید اگه ده سال پیش بود منم از این روش لذت می بردم :))

با این حال سال ها میشه که از روشی مشابه بولت ژورنال تو سالنامه هام (اما بدون اون رنگ و لعاب و ماژیک بازی) استفاده می کنم و ترجیح میدم این طوری یه نظمی به کارها و روزهام بدم و در نهایت بدونم چی کارا کردم.

از این جهت بخش اول کتاب برام مفید بود تا هم متوجه شباهت های اتفاقی مدل بولت ژورنال نویسی خودم با این روش شناخته شده جهانی بشم و هم یه سری ایده های جدید واسه خودم اضافه کنم و نظم بیشتری بگیرم.
اما بخش دوم که حالت انگیزشی تری داشت رو سرسری رد کردم

رایدر کارول در این کتاب به موضوعات زیادی اشاره میکنه که از مهم ترین اون ها میشه به مواردی مانند خستگی های ناشی از زیاد تصمیم گرفتن و لزوم کاهش تعداد دفعات تصمیم گیری در طول روز، اهمیت نوشتن و پیشرفت گام به گام و کم کم اشاره کرد.

در قسمتی از متن کتاب بولت ژورنال میخوانیم:

اگر زندگی منفعلانه ای داشته باشیم؛ یعنی به دنبال چیز درخشان زندگی مان نباشیم، احتمالا در تاریکی و بی توجهی به جایگاهمان در جهان باقی خواهیم ماند.

البته کتاب بولت ژورنال معایب زیادی هم دارد. به عنوان مثال نیمی از محتوای کتاب را میتوان حذف کرد به نحوی که هیچ صدمه ای به موضوع کتاب و یا فهم خواننده وارد نشود.

همچنین در صورتی که به این کتاب علاقه مند شده اید میتوانید معرفی ویدئویی این کتاب را نیز مشاهده نمایید.

کتاب چک لیست

کتاب چک لیست که پیش از این آن را در مقاله بهترین کتاب های حوزه کسب و کار معرفی کردیم میتواند به عنوان یکی از بهترین کتاب های برنامه ریزی نیز نام گیرد. این کتاب 213 صفحه ای اهمیت داشتن چک لیست را نشان میدهد.

آتول گوانده در این کتاب ساخت چک لیست و انجام مرحله به مرحله کارها را به ما اموزش میدهد که این موضوع خود میتواند در هنگام برنامه ریزی برای انجام کارهای روزمره به ما کمک کند و باعث شود تا هیچ کاری فراموش نشده و در زمان خود انجام گیرد. با ایجاد چک لیست های شخصی سازی شده میتوان تمامی مراحل انجام کار را به همراه جزئیات یادداشت کرده تا بتوانیم بعد ها به ان برگردیم و برای کارهای جدید از ان ها استفاده کنیم.

موضوعی که باید به ان توجه داشته باشید این است که کتاب چک لیست کتابی برای برنامه ریزی نیست. یعنی این کتاب با هدف برنامه ریزی نوشته نشده است اما با خواندن ان و یاد گرفتن چگونگی ایجاد چک لیست میتوانید از این ایده در برنامه ریزی های کاری و یا درسی خود استفاده نمایید. برای این منظور میتوانید ویدئویی که توسط علی بندری برای یوتیوب بی پلاس تولید شده است را مشاهده نمایید.

 

 

کتاب کار عمیق

کتاب کار عمیق نیز همانند کتاب چک لیست پیش از این در سایت دانبوک و در مقاله بهترین کتاب ها برای افزایش تمرکز معرفی شده است. شما با خواندن کتاب کار عمیق با نوع بهینه ای از کار کردن یعنی کار بدون حواس پرتی آشنا میشوید.

کال نیوپورت در کتاب کار عمیق با آموزش چگونگی کار بدون حواس پرتی به ما کمک میکند تا هر کاری را در زمان کمتر و با سرعت و کیفیت بیشتری انجام دهیم. مهم ترین درسی که از این کتاب در راستای برنامه ریزی میتوان گرفت این است که با عمل کردن به دستورات کتاب در هر روز زمان های کمتری را بیهوده مصرف کنیم و بیشتر وقت خود را صرف انجام کارها با تمرکز بالا کنیم.

در ویدئوی زیر hathis1 یکی از بهترین و دوست داشتنی ترین یوتیوبرهای حوزه کتاب در مورد این کتاب صحبت کرده است.

 

 

کتاب فرمول برنامه‌ریزی؛ راهنمایی برای ایجاد فهرست‌های کاری

کتاب فرمول برنامه‌ریزی؛ راهنمایی برای ایجاد فهرست‌های کاری چهارمین کتابی است که در مقاله بهترین کتاب ها برای برنامه ریزی به ان اشاره خواهیم کرد. این کتاب بر خلاف دو کتاب قبلی به صورت مستقیم بر روی برنامه ریزی تمرکز دارد و از این رو ان را میتوان با کتاب بولت ژورنال مقایسه کرد. کتاب فرمول برنامه ریزی را میتوان به عنوان یکی از بهترین کتاب های توسعه فردی نیز به حساب اورد.

کتاب فرمول برنامه‌ریزی؛ راهنمایی برای ایجاد فهرست‌های کاری

کلام اصلی نویسنده این کتاب یعنی دیمون زاهاریادس این است که رسیدن به خواسته ها و هدف ها جز با داشتن یک برنامه هدفمند و عمل به ان ممکن نیست به همین دلیل او در این کتاب به ارائه توصیه ها و راه کارهای عملی برای برنامه ریزی کردن و مهم تر از ان عمل به برنامه ریزی انجام شده پرداخته است.

کتاب فرمول برنامه ریزی در 136 صفحه و در سایز رقعی توسط نشر نوین چاپ و منتشر شده است. این کتاب در شبکه جهانی گودریدز نیز با استقبال بسیار خوبی مواجه شده است و توانسته امتیاز 4.01 از 5 را از 3815 نفری که این کتاب را خوانده اند کسب کند.

در قسمتی از کتاب فرمول برنامه ریزی میخوانیم:

زمانی که یک روز از انجام برنامه خود چشم پوشی میکنید چشم پوشی کردن در روزهای آتی هم راحت تر میشود.

دیمون زاهاریادس در کتاب فرمول برنامه ریزی با نثری روان و ساده  توصیه های مهمی در رابطه با مدیریت زمان و افزایش بازدهی کرده است به نحوی که همین موضوعات باعث شده تا این کتاب یک کتاب عالی برای برنامه ریزی و ایجاد تغییر در زندگی روزمره انسان ها نام گیرد.

همچنین یکی از خوانندگان این کتاب در مورد ان میگوید:

کتاب خوبیه به تنهایی اما احتمالا نمیتونه تغییر خیلی بزرگی ایجاد کنه توصیه میکنم قبلش کتاب خرده عادتها نوشته جیمز کلییر رو بخونید تاثیرش بیشتر میشه یه جورایی میتونم بگم میتونن مکمل هم باشن خرده عادتها چرایی نیاز به تغییر عادتها رو میگه و اینکه چطور تغییرشون بدیم این کتاب هم برای برنامه ریزی روزانه و تهیه فهرست کارای روزانه یا همون تو دو لیست صحیح تر و کار آمد مفیده که هر دو با هم باعث میشه بتونیم عادتای روزانه مون رو تغییر و جهت درست بهشون بدیم.

در صورتی که کتاب فرمول برنامه ریزی را دوست داشتید پیشنهاد میکنیم ویدئو معرفی این کتاب را هم در ادامه مطالعه نمایید:

 

 

نتیجه گیری:

ما در این مقاله از سایت دانبوک با عنوان بهترین کتاب ها برای برنامه ریزی کتاب هایی مانند بولت ژورنال، فرمول برنامه ریزی، چک لیست و کار عمیق را معرفی کردیم که امیدواریم کتاب های معرفی شده در این مقاله نیز همانند کتاب های مقالات بهترین کتاب های تاریخی و بهترین کتاب های جنایی برای شما کاربردی بوده باشد.

نظر شما در مورد این معرفی کتاب چیست؟! شما چه کتاب های دیگری را میشناسید که میتوان از ان ها به عنوان بهترین کتاب برنامه ریزی نام برد؟! نظر خود را در مورد کتاب های معرفی شده در مقاله بهترین کتاب های برنامه ریزی حتما برای ما بنویسید.

همچنین برای خرید کتاب های معرفی شده در این مقاله و یا کتاب های سایر مقالات موجود در سایت دانبوک همانند بهترین کتاب هایی که دختران باید بخوانند و بهترین کتاب های ارزان میتوانید به فروشگاه های معرفی شده در مقاله بهترین کتاب فروشی های مشهد و یا صفحه خرید کتاب دست دوم در مشهد مراجعه کنید.

دسته بندی: بلاگ برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *