بهترین داستان های کوتاه ایرانی 📚 دانبوک

داستان‌های کوتاه ایرانی دریچه‌ای به سوی فرهنگ، تاریخ و اندیشه ایرانیان هستند با مطالعه داستان های کوتاه هر دوره از تاریخ میتوان با فرهنگ و تاریخ آن زمان اشنا شد. این مقاله گشتی در دنیای شگفت‌انگیز این داستان‌هاست و شما را با برخی از بهترین آثار این حوزه آشنا می‌کند. خواندن بهترین داستان های کوتاه ایرانی فواید بسیاری دارد که از مهم ترین ان ها میتوان به تجربه کردن حس های جدید اشاره کرد.

در این مقاله، به معرفی تعدادی از بهترین داستان‌های کوتاه ایرانی همانند کتاب های انتری که لوطیش مرد سگ ولگرد خواهیم پرداخت و اطلاعاتی درباره نویسندگان و مضامین آن‌ها را ارائه می‌کنیم. هدف این مقاله، تشویق خوانندگان به کشف و لذت بردن از این دنیای شگفت‌انگیز است.

پس همراه ما در این سفر باشید!
راستی! ما پیش از این در مقاله هایی جداگانه به “بهترین کتاب های جنایی” و “بهترین کتاب های توسعه فردی” پرداخته ایم که دیدن لیست این کتاب ها میتواند به شما در انتخاب کتاب مورد نظرتان کمک کند.

بهترین داستان های کوتاه ایرانی

  1. انتری که لوطیش مرده بود از صادق چوبک
  2. سگ ولگرد از صادق هدایت
  3. یوزپلنگانی که با من دویده اند اثر بیژن نجدی

انتری که لوطیش مرده بود

کتاب انتری که لویش مرده بود نوشته صادق چوبک اولین کتابی است که در مقاله بهترین داستان های کوتاه ایرانی آن را معرفی خواهیم کرد. این کتاب به خاطر نثر روان و فانتزی ای که در نوشته های صادق چوبک وجود دارد یکی از بهترین کتاب ها برای شروع کتاب خوانی میباشد. صادق چوبک در سال 1328 چهار داستان کوتاه را در غالب یک کتاب چاپ و منتشر کرد که میتوان گفت خواندنی ترین داستان ان، داستان “انتری که لوتیش مرده بود” میباشد. از دیگر داستان های کوتاه این مجموعه میتوان به داستان های چرا دریا توفانی شده بود”، “قفس” و “توپ لاستیکی” اشاره کرد.

عکس کتاب انتری که لوطیش مرده بود

موضوع اصلی داستان های کوتاه چاپ شده در کتاب انتری که لوطیش مرده بود مضامینی همچون زندگی طبقه فرودست جامعه و مفاهیم مشترکی مانند فقر، بی‌عدالتی، سرگشتگی و پوچی میباشد. به عنوان مثال در داستان انتری که لوطیش مرده بود موضوع اصلی کتاب سرگشتگی انسان ها و بی‌هویتی در جامعه‌ای بی‌رحم و بی‌تفاوت است.

کتاب انتری که لویش مرده بود که میتوان ان را در دسته بهترین کتاب های کم حجم هم قرار داد تا به این لحظه در شبکه جهانی کتاب (گودریدز) توسط 2.172 نفر مطالعه شده است و موفق شده است تا امتیاز 3.62 را از 5 دریافت کند. همچنین 80% از کاربران گوگل در مورد این کتاب نظر مثبتی داشته اند.

امتیاز کتاب انتری که لویش مرده بود

در قسمتی از کتاب انتری که لوطیش مرده بود میخوانیم:

همیشه منتظر بود که خیزرانِ لوطی روی مغزش پایین بیاید یا قلاده گردنش را بفشارد یا لگد تو پهلویش بخورد.
هر چه می کرد مجبور بود، هر چه می دید مجبور بود و هر چه می خورد مجبور بود.

از آن جایی که این کتاب در سال ۱۳۵۷ به دلیل محتوای سیاسی و اجتماعی توقیف شد و بعد از انقلاب اسلامی، این کتاب با حذف دو داستان “چرا دریا توفانی شده بود” و “توپ لاستیکی” در سال ۱۳۶۳ مجددا منتشر شد میتوان گفت این کتاب دچار سانسور بسیار گسترده ای شده است. به همین دلیل پیشنهاد ما در سایت دانبوک برای مطالعه این کتاب این است که از نسخه های قدیمی ان برای مطالعه استفاده کنید.

یکی از خوانندگان این کتاب در مورد ان نوشته است:

«زنجیرش را به دنبالش می‌کشانید و می‌رفت. ولی این زنجیر بود که او را می‌کشانید.» این جمله‌ای است از داستان انتری که لوطی‌اش مرده بود. شاید بتوان گفت همه‌ی فلسفه‌ی این داستان در این جمله پنهان‌شده است. امیدی که برای رهایی داریم اما غافل از اینکه این غل و زنجیر خرافات و رسوم و تجربیات زندگی را همواره به خود وصل کرده‌ایم. این کتاب مجموعه‌ای از داستان‌های کوتاه صادق چوبک است که با توصیفات ظریف خود داستان‌هایی تمثیلی و قابل درک را برای خواننده روایت می‌کند.

همچنین از این کتاب معرفی های ویدئویی زیادی تولید شده است که در ادامه یکی از ان ها را که توسط بلاگر کتاب تولید شده است را با هم مشاهده خواهیم کرد.

 

 

سگ ولگرد از صادق هدایت

در ادامه معرفی بهترین داستان های کوتاه ایرانی قضد داریم تا کتاب سگ ولگرد اثر صادق هدایت را که تاثیر عمیقی بر نویسندگان و روشنفکران ایرانی داشته‌ معرفی کنیم. این کتاب دارای 8 داستان کوتاه میباشد که توسط صادق هدایت در سال ۱۳۲۱ نوشته و منتشر شد. این مجموعه داستان که اخرین مجموعه داستان صادق هدایت نیز میباشد سال ها به دلیل محدودیت‌ها و سانسور دولتی در زمان رضاشاه منتشر نشدند. (میتوان گفت تمامی دیکتاتور ها شبیه یکدیگرند).

عکس کتاب سگ ولگرد

موضوعات اصلی ای که صادق هدایت در این کتاب به سراغ ان ها رفته است بی‌عدالتی، پوچی زندگی، و تناقضات جامعه میباشد. او با لحنی تلخ و گزنده به این مسائل پرداخته و با استفاده از نمادها و سمبل‌ها توانسته است به عمق و غنای نوشته های خود بیافزاید.

کتاب سگ ولگرد که میتوان ان را در دسته بهترین کتاب ها برای شروع مطالعه هم قرار داد تا به این لحظه در شبکه جهانی کتاب (گودریدز) توسط 7.894 نفر مطالعه شده است و موفق شده است تا امتیاز 3.81 را از 5 دریافت کند. همچنین 91% از کاربران گوگل در مورد این کتاب نظر مثبتی داشته اند.

امتیاز کاربران گوگل به کتاب سگ ولگرد

در قسمتی از کتاب سگ ولگرد میخوانیم:

“او همهٔ این علما و فضلا را بزرگ کرده بود و خوب می‌شناخت، به فرنگ رفته‌ها و متجددین و قدیمی‌هایش همه سر و ته یک کرباس بودند فقط عناوین مختلف آن‌ها فرق می‌کرد. پیشتر می‌رفتند نجف حجت‌الاسلام می‌شدند و حالا می‌رفتند فرنگ با عنوان دکتری بر‌می‌گشتند و کارشان عوام‌فریبی و همهٔ حواسشان توی شکم و زیرشکم‌شان بود.”

همان طور که گفته شده این مجموعه داستات علاوه بر داستان کوتاه سگ ولگرد از 7 داستان کوتاه دیگر با نام های دُن ژوان کرج، بن بست، کاتیا، تخت ابونصر، تجلی، تاریک‌خانه و میهن‌پرست تشکیل شده است. این کتاب یکی از بهترین کتاب ها در  ادبیات تمثیلی میباشد به همین دلیل اگر مشتاق ادبیات هستید پیشنهاد میکنیم حتما این کتاب را مطالعه نمایید.

یکی از خوانندگان این کتاب در مورد ان نوشته است:

سگ ولگرد داستان انسان و آفرینش اوست. در ابتدا سگ در بهشت نخستینش (صاحبان پولدار و زندگی بهشتی اش) زندگی میکند. اما به خاطر رفتن به دنبال هوس خود که همان سگ ماده میباشد (و برای انسان وسوسه حوا برای نخستین گندم یا … میباشد) میرود و از بهشت نخستینش طرد میشود.

از اینجا سگ میشود نماینده انسان هایی که در این دنیای خشک و برهوت زندگی میکنند اما هیچ وقت آرامش ندارند همواره به دنبال بهشت نخستینشان میباشند اما از دید هدایت این تلاش محکوم به شکست است چون به قول سهراب سپهری: همیشه فاصله ای هست. نقد سگ ولگرد طولانی تر از این حرفها میباشد که من به همین حد بسنده میکنم.

اگر مشتاق به مطالعه این کتاب شده اید بد نیست تا معرفی تصویری کتاب سگ ولگرد را که توسط صالح موسوی در یوتیوب تولید شده است را در ادامه مشاهده نمایید.

 

 

یوزپلنگانی که با من دویده اند

ما در سایت دانبوک پیش از این کتاب یوزپلنگانی که با من دویده اند را در مقاله بهترین کتاب های ارزان معرفی کردیم. این کتاب توسط بیژن نجدی در 85 صفحه نوشته شده است که ده داستان هم دارد. بیژن نجدی علاوه بر این مجموعه داستان کوتاه کتاب های دیگری هم نوشته است که از مهم ترین ان ها میتوان به دوباره از همان خیابان‌ها و داستان‌های ناتمام اشاره کرد.

یوزپلنگانی که با من دویده اند

کتاب یوزپلنگانی که با من دویده اند به دلیل لحن شاعرانه، imagery قوی و پرداخت عمیق به موضوع مرگ، مورد استقبال گسترده خوانندگان در هنگام انتشار قرار گرفت. موضوع اصلی این کتاب مرگ است که در داستان های مختلف از زوایای متفاوت مورد بررسی قرار گرفته و با لحن هایی متفاوت روایت میشود.

کتاب یوزپلنگانی که با من دویده اند تا به این لحظه در شبکه جهانی کتاب (گودریدز) توسط 3.709 نفر مطالعه شده است و موفق شده است تا امتیاز 3.69 را از 5 دریافت کند. همچنین 94% از کاربران گوگل در مورد این کتاب نظر مثبتی داشته اند.

امتیاز کتاب یوزپلنگانی که با من دویده اند

در قسمتی از کتاب یوزپلنگانی که با من دویده اند میخوانیم:

“ستوان پرسید:چرا می دویدید؟
مرتضی گفت:واسه این که صدای پاهام پشت سرم بود..خوشم می آمد.سالها بود که اونطوری جلوی خودم راه نرفته بودم.تازه مگر چند قدم دویدم.شاید از مثلا میز شما تا اون پنجره.این که اسمش دویدن نیس…هس؟”

نجدی در این مجموعه داستان کوتاه واقع‌گرایی و فراواقع‌گرایی را با هم ترکیب کرده و با استفاده از تکنیک های داستان نویسی همانند زبان استعاری فضاهایی را خلق میکند که در ان مرز بین واقعیت و خیال به راحتی از هم جدا نمیشود. به همین دلیل ما در سایت دانبوک این کتاب را بیشتر به افرادی پیشنهاد میکنیم که به ادبیات جدی و داستان‌های فلسفی علاقه دارند.

یکی از خوانندگان این کتاب در مورد ان نوشته است:

به ظاهر کتاب نگاه می اندازی و برای خواندنش در 1-2 ساعت نقشه میریزی اما غافل از اینکه این کتاب را باید مزه مزه کرد و اجازه داد توصیفات بدیع و زیبایش در ذهنت جان بگیرد. پس با نقشه ای نقش بر آب شده به خواندن یکی دو داستان در هر شب قناعت می کنی و با حوصله از نثر شعرگونه، سوژه های عجیب و زاویه دید متفاوتش لذت می بری

داستان های این کتاب به خاطر نوآوری در فرم و محتوا، جایگاه ویژه‌ای در ادبیات داستانی ایران دارد و به خوبی میتواند خواننده را به تأمل در ماهیت زندگی و مرگ و یافتن معنای عمیق‌تر زندگی وادار کند. پیشنهاد میکنیم اگر این کتاب را دوست داشتید حتما فیلم “مرقد مریم” که از روی داستانی به همین نام ساخته شده است را مشاهده نمایید.

در نهایت میتوانید ویدئو معرفی این کتاب را که توسط مارال مصری در آپارات تولید شده است را مشاهده نمایید.

کتاب های معرفی شده در مقاله بهترین داستان های کوتاه ایرانی را از کجا تهیه کنیم؟!

پیشنهاد ما برای تهیه کتاب ها و مطالعه ان ها استفاده از کتاب خانه ها و حضور در این اماکن میباشد. اما اگر قصد خرید کتاب های معرفی شده در مقاله بهترین داستان های کوتاه ایرانی را دارید میتوانید به کتاب فروشی های معرفی شده در مقاله بهترین کتاب فروشی های شهر مشهد و یا صفحه خرید کتاب دست دوم در مشهد در همین سایت دانبوک مراجعه نمایید.

نتیجه گیری:

ما در این مقاله از سایت دانبوک همانند مقالات دیگری مانند بهترین کتاب ها برای شروع فلسفه خوانی و بهترین کتاب های دفاع مقدس تلاش کردیم تا کتاب هایی را معرفی کنیم که با خواندن ان ها با ادبیات ایران و داستان های کوتاه اشنا شوید و از خواندن ان ها لذت ببرید. ما در این مقاله تصمیم گرفتیم تا کتاب هایی را به شما معرفی کنیم که جریان ساز باشند و بعد از انتشار توانسته باشند بر روی تعداد افراد زیادی تاثیر بگذارند.

نظر شما در مورد این مقاله و کتاب های معرفی شده در ان چیست!؟ ایا این کتاب ها میتوانند باعث کتاب خوان شدن کسی بشوند؟! شما چه کتاب های دیگری را میشناسید که شایسته قرار گرفتن در لیست بهترین داستان های کوتاه ایرانی هستند؟! برای ما بنویسید!

دسته بندی: بلاگ برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *