5 مورد از بهترین کتاب های تاریخی در مورد ایران 📚 دانبوک

بهترین کتاب های تاریخی در مورد ایران

یکی از پر طرفدارترین و محبوب ترین ژانرها در بین خوانندگان کتاب های تاریخی هستند. به همین دلیل ما در سایت دانبوک پس از انتشار مقاله هایی با عنوان هایی مانند بهترین کتاب هایی که دختران باید بخوانند و بهترین کتاب ها در حوزه کسب و کار تصمیم گرفتیم تا چند مورد از کتاب های تاریخی را در این مقاله با عنوان بهترین کتاب های تاریخی در مورد ایران معرفی کنیم.

در ادامه ابتدا به چند مورد از این کتاب ها اشاره کرده و در ادامه هر کدام از این کتاب های تاریخی را به صورت مختصر معرفی میکنیم.

بهترین کتاب های تاریخی در مورد ایران

ایران بین دو انقلاب از یرواند آبراهامیان

دولت و جامعه در ایران از همایون کاتوزیان

ایرانیان دوران باستان تا دوره معاصر از همایون کاتوزیان

نگاهی به شاه از عباس میلانی

انقلاب ایران در دو حرکت از مهدی بازرگان

آخرین سفر شاه از ویلیام شوکراس

ماموریت آمریکائیها در ایران از دکتر میلسپو

ایران: روایتی که ناگفته ماند از محمدحسنین هیکل

خاطرات و سفرنامه ژنرال آیروساید

خاطرات سیاسی فرخ از مهدی فرخ

کاخ تنهایی از ملکه ثریا اسفندیاری همسر دوم محمدرضاشاه پهلوی

جامعه شناسی نخبه کشی از دکتر علی رضا قلی

کتاب انقلاب ایران در دو حرکت

کتاب انقلاب ایران در دو حرکت از محبوب ترین کتاب های مهندس مهدی بازرگان نخست وزیر دولت موقت  است که  تا کنون در ایران چاپ و منتشر شده است. این کتاب یکی از بهترین کتاب های تاریخی در مورد ایران است چرا که نویسنده خود از مسئولان آن زمان بوده و از نزدیک نظاره گر اتفاقات و جریان های سیاسی ای که در ان زمان وجود داشتند بوده است.

کتاب انقلاب ایران در دو حرکت

لب کلام بازرگان در کتاب انقلاب ایران در دو حرکت این است که انقلاب ایران قبل از پیروزی آن در ۲۲ بهمن ۵۷ حرکتی رو به مرکز بوده خواسته و ناخواسته اختلافات در آن زمان نادیده گرفته می‌شد اما پس از اینکه پیروزی حاصل می‌شود «انحصارطلبی» آغاز می‌شود و یکپارچگی حرکت رفته رفته رو به تحلیل می‌رود.

اقدامات رادیکال دانشجویان مسلمان پیرو خط امام، مصادره شدن انقلاب به نفع عده‌ای و کنار گذاشته شدن عناصر ملی و پیروان نهضت آزادی، شکل‌گیری ایدئولوژی ضد امپریالیسم به عنوان هسته‌ای ذاتی و ثابت، تبدیل شدن انقلاب ملت به انقلاب مستضعفان و ورود پیشوایان مذهبی به تمامی شئون و امور مملکتی از جمله مواردی است که به زعم نویسنده کتاب باعث مشکلاتی عدیده در وحدت انقلاب شد.

کتاب انقلاب ایران در دو حرکت در 264 صفحه و در سایز رقعی چاپ و منتشر شده است. این کتاب در شبکه جهانی گودریدز نیز با استقبال بسیار خوبی مواجه شده است و توانسته امتیاز 4.01 از 5 را از 91 نفری که این کتاب را خوانده اند کسب کند.

یکی از خوانندگان این کتاب در مورد آن مینویسد:

کتاب بسیار مهم و خیلی جالبی هست که انقلاب رو به دو حرکت تقسیم میکنه از نظر من بخشی که حرکت دوم رو ترسیم میکنه خیلی مهم تر هستش و نکته‌ی جالب تر گمنام بودنه این کتاب با اینکه اطلاعات خوبی راجع به انقلاب به ما میده

مهدی بازرگان در این کتاب انقلاب ایران را در دو حرکت بررسی میکند . حرکت اول قبل از انقلاب است و هدف آن مبارزه و از بین بردن نظام شاهنشاهی و حرکت بعدی پس از پیروزی انقلاب اسلامی و عوض شدن شعارها و قدرت گرفتن روحانیون است.

در قسمتی از متن کتاب میخوانیم:

مثلا از این شعارها در آن زمان خبری نبود: نابودی استکبار، حمایت از استضعاف، اجرای احکام اسلام، صدور انقلاب، صدور اسلام، مرگ بر آمریکا، مرگ بر بی حجاب، ولایت فقیه و مرگ بر لیبرال

کتاب جامعه شناسی نخبه کشی

دکتر علی رضا قلی در یکی از بهترین کتاب های تاریخی در مورد ایران یعنی کتاب جامعه شناسی نخبه کشی به این مسئله کلی میپردازد که ایا تغییر و اصلاح در جامعه امری است که از بالا به پایین اتفاق می افتد یا از پایین به بالا. او در این کتاب به تحلیلی جامعه شناختی برخی از ریشه های تاریخی استبداد و عقب ماندگی در ایران میپردازد.

کتاب جامعه شناسی نخبه کشی

دکتر علی رضا قلی در کتاب جامعه شناسی نخبه کشی به بررسی اقدامات سه تن از بهترین سیاستمداران ایرانی یعنی میرزا ابوالقاسم قائم مقام، میرزا تقی خان امیر کبیر و محمد مصدق پرداخته است و با تحلیل وضعیت جامعه ایران در ان زمان به بررسی عوامل بیرونی، درونی و روش های بیرون رانده شدن آن ها از سیاست پرداخته شده است تا عوامل و موانع توسعه ایران شناخته شود.

یکی از خوانندگان این کتاب در مورد ان مینویسد:

این که نویسنده اومده و تمام مشکات و عقب موندگی های کشور رو تقصیر مردم دونسته یه جوریه! این کتاب بیشتر به درد این میخوره که بخونی و فاز ایرانی ها فلانن بگیری. موضوع دیگه در مورد کتاب هم این که نویسنده هیچ راه حلی ارائه نکرده و توی کتاب تنها اومده و جامعه ایرانی رو نقد کرده.

کتاب انقلاب ایران در دو حرکت در 238 صفحه و در سایز رقعی چاپ و منتشر شده است. این کتاب در شبکه جهانی گودریدز نیز با استقبال بسیار خوبی مواجه شده است و توانسته امتیاز 3.70 از 5 را از 1491 نفری که این کتاب را خوانده اند کسب کند.

امتیاز تاب زنان نامرئی در گوگل

دکتر علی رضا قلی در این کتاب و سایر اثار خود از ایده اصلاح جامعه از پایین دفاع میکند و عقیده دارد تا زمانی که مردم یک جامعه اصلاح نشوند نمیتوان سیاستمداران را اصلاح کرد. بر این کتاب در سال های اخیر و پس از پر فروش شدن این کتاب نقدهای بسیار زیادی نوشته شده است که پیشنهاد میکنیم حتما آن ها را نیز مطالعه نمایید.

در قسمتی از کتاب جامعه شناسی نخبه کشی میخوانیم:

در جایی که جرم تنها متوجه مجرم است؛ یعنی یک رابطه علت و معلولی ساده بین جرم و مجرم برقرار میگردد، به راحتی میتوان نتیجه گرفت که کیفیت مبارزه با جرم چگونه خواهد بودو آن از میان برداشتن مجرم خواهد بود.

همچنین در صورتی که به خواندن این کتاب علاقه مند شده اید پیشنهاد میکنیم حتما ویدئو معرفی کتاب را نیز در ادامه مشاهده نمایید.

 

کتاب ایران بین دو انقلاب

کتاب ایران بین دو انقلاب یکی دیگر از بهترین کتاب های تاریخی در مورد ایران است که به قلم یرواند آبراهامیان استاد ایرانی تبار دانشگاه پرینستون آمریکا نوشته شده است. یرواند آبراهامیان در این کتاب تاریخ ایران را از انقلاب مشروطه تا انقلاب اسلامی بر پایه 3 بخش اصلی زمینه‌های اجتماعی انقلاب مشروطه و ناکامی آن در زدودن استبداد، بررسی نیروهای اجتماعی و تحولات و حوادث بین‌المللی در سقوط رضاشاه و زمینه‌های ظهور انقلاب اسلامی سال ۱۳۵۷ مورد بررسی قرار میدهد.

 

کتاب ایران بین دو انتخاب

کتاب ایران بین دو انقلاب ابتدا توسط ناشر آمریکایی چاپ و منتشر شد و بعد ها توسط نشر نی با ترجمه اقایان احمد گل محمدی و محمد ابراهیم فتاحی و توسط نشر مرکز با ترجمه اقای کاظم فیروزمند چاپ و منتشر شده است که هر دو ترجمه کتاب قابل قبول میباشد.

یکی از خوانندگان این کتاب درباره ان مینویسد:

این کتاب خواننده را با عوامل تاریخی و اجتماعی موثر در سیاست و فرهنگ ایران از دوره قاجار تا انقلاب پنجاه و هفت اشنا می کند. گرچه در ابتدا قرار بوده تحقیقی بر دلایل و ریشه قدرت گرفتن حزب توده در ایران باشد، بسیار از آن فراتر رفته و تبدیل به یکی از بهترین کتاب های تاریخ تحلیلی ایران معاصر شده است . در واقع نویسنده صرفا به دنبال داستان پردازی تاریخی نبوده ، بلکه هدفش واکاوی دلایل و پس زمینه های اجتماعی اتفاقات تاریخی است.

کتاب ایران بین دو انقلاب در 709 صفحه و در سایز رقعی چاپ و منتشر شده است. این کتاب در شبکه جهانی گودریدز نیز با استقبال بسیار خوبی در بین کتاب های تاریخی مواجه شده است و توانسته امتیاز 4.19 از 5 را از 1402 نفری که این کتاب را خوانده اند کسب کند. همچنین 89% از کاربران گوگل نیز این کتاب را دوست داشته اند.

کتاب ایران بین دو انقلاب

در قسمتی از این کتاب میخوانیم:

شاه هر کاری بخواهد می تواند انجام دهد، سخنش قانون است. این ضرب المثل که: «قانون مادها و پارس تغییرناپذیر است» صرفا سخنان قدیمی زائدی درباره حکومت خودسرانه بوده است. شاه همه وزیران را منصوب می کند و می تواند وزرا، صاحب منصبان، ماموران و قاضیان را برکنار کند. زندگی و مرگ همه افراد خانواده شاه در دست اوست و هیچ کدام از ماموران لشکری و کشوری که در خدمت شاه اند، از این قانون مستثنا نیستند. 

همچنین در صورتی که به خواندن این کتاب علاقه مند شده اید پیشنهاد میکنیم حتما ویدئو معرفی کتاب را نیز در ادامه مشاهده نمایید.

 

کتاب دولت و جامعه در ایران

کتاب دولت و جامعه در ایران نوشته همایون کاتوزیان یکی دیگر از کتاب هایی است که قصد داریم ان را در مقاله بهترین کتاب های تاریخی در مورد ایران معرفی کنیم. موضوع اصلی کتاب دولت و جامعه در ایران مربوط به چگونگی انقراض حکومت قاجار ها و روی کار امدن حکومت پهلوی میباشد.

 

عکس کتاب دولت و جامعه در ایران

 

از ان جایی که مورخان و جامعه شناسان معمولا تاریخ معاصر ایران را با معیارها و عوامل موجود در دانشگاه های غربی مورد بررسی قرار میدادند هیچ گاه به نتیجه مطلوب و درستی نمیرسیدند به همین دلیل همایون کاتوزیان با نوشتن این کتاب و دادن نظریه ای با این عنوان که هرج و مرج و استبداد جزو ویژگی های جامعه ایران بوده اند سعی کرد تا قدمی هر چند کوچک در مسیر تبیین اتفاقات و حوادث ایران معاصر بردارد.

یکی از خوانندگان کتاب دولت و جامعه در ایران مینویسد:

با دکتر کاتوزیان از کتاب سنت و مدرنیته دکتر زیبا کلام آشنا شدم و بسیار خوشحالم که ایشان را شناختم.
جامعه کوتاه مدت مرا بر آن داشت تا کتاب های دیگر ایشان نیز بخوانم و مطالعات تاریخی خودم رو افزایش بدم…
دولت و جامعه در ایران، نگاه تقریبا منصفانه ای به حوادث تاریخی قبل از مشروطه، مشروطه و استقرار پهلوی دارد و به خوبی زوایای مختلفی از آن را مشخص می کند و شخصیت ها و داستان های مستند را برای مخاطب بازگو می کند.
گاها در کتاب، حس کردم جزیئات بسیار ریز تاثیری در روند کلی ندارد و بعضا باعث پرش ذهن و از دست رفتن خط مطالعه می شود و این تجربه من بود.

کتاب دولت و جامعه در 370 صفحه و در سایز وزیری چاپ و منتشر شده است. این کتاب در شبکه جهانی گودریدز نیز با استقبال بسیار خوبی در بین کتاب های تاریخی مواجه شده است و توانسته امتیاز 4.02 از 5 را از 44 نفری که این کتاب را خوانده اند کسب کند.

 

نتیجه گیری:

ما در این مقاله از سایت دانبوک به معرفی بهترین کتاب های تاریخی در مورد ایران پرداختیم که امیدواریم از این مقاله نیز همانند مقالاتی که پیش از این در سایت دانبوک با عناوینی مانند بهترین کتاب ها برای افزایش تمرکز و بهترین کتاب های توسعه فردی منتشر کردیم دوست داشته باشید.

همچنین برای تهیه این کتاب ها میتوانید به کتابفروشی هایی که ما در مقاله بهترین کتاب فروشی های شهر مشهد و یا خرید کتاب دست دوم در مشهد به ان ها اشاره کردیم مراجعه نمایید.

دسته بندی: بلاگ برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *