معرفی 4 مورد از بهترین کتاب های دفاع مقدس 💣 دانبوک

معرفی 4 مورد از بهترین کتاب های دفاع مقدس 💣 دانبوک

حتما برای شما هم پیش آمده که به کتاب های حوزه دفاع مقدس و یا جنگ هشت ساله مراجعه کنید و مطالبی ببینید که بسیار به دور از منطق و به شکلی افسانه ای روایت شده است. ما در این مقاله سعی کرده ایم تنها کتاب هایی را معرفی کنیم که اساس ان ها بر منطق سوار شده و دیدی درست و دقیق و تحلیلی و بدون سانسور به ما بدهد و نه این که به صورت جانبدارانه و احساسی اتفاقات اصلی جنگ را به نفع ارگان هایی خاص تحریف نماید.
پس از شما دعوت میکنیم تا با معرفی بهترین کتاب های دفاع مقدس همراه ما در این مقاله از سایت دانبوک باشید.

کتاب تاریخ دفاع مقدس نوشته جعفر علی نیا

جعفر شیر علی نیا را میتوان به عنوان یکی از بهترین نویسندگان کتاب های دفاع مقدس معرفی کرد. شیرعلی نیا که در رشته فیزیک هسته ای تحصیل کرده است مدت هاست که در حوزه تاریخ مطالعه و پژوهش کرده که حاصل ان ها نوشتن چندین کتاب تاریخی در حوزه جنگ 8 ساله میباشد. از معروف ترین این کتاب ها میتوان به کتاب هایی مانند «بحران بالا می گیرد»، «جبهه میانی»، «جبهه جنوب»، «دایره المعارف مصور تاریخ جنگ ایران و عراق» و «هشت سال این گونه گذشت» اشاره کرد.

 

نقطه قوت و مزیت این کتاب نسبت به سایر کتاب هایی که در حوزه جنگ 8 ساله ایران و عراق نوشته میشود این است که در تولید و طراحی ان از عکس های بسیار زیادی استفاده شده است که بسیاری از ان ها برای اولین بار در این کتاب چاپ و منتشر شده اند. شیر علی نیا در این کتاب از هزاران عکس و نقشه و چیزی در حدود 40 جدول و نمودار استفاده کرده است. همچنین از دیگر نقاط قوت اصلی این کتاب میتوان به این نکته اشاره کرد که این کتاب داستان جنگ 8 ساله را بدون هیچ گونه تحریفی روایت میکند.

کتاب تاریخ مصور دفاع مقدس که یکی از بهترین کتاب های دفاع مقدس میباشد تا به این لحظه در شبکه جهانی کتاب (گودریدز) توسط 47 نفر مطالعه شده است و موفق شده است تا امتیاز 4.32 را از 5 دریافت کند. همچنین از شما دعوت میکنیم تا نوشته های این پژوهشگر تاریخی را در کانال تلگرامی جعفیر شیر علی نیا مطالعه نمایید

 

عکس کتاب دایره المعارف مصور تاریخ جنگ ایران و عراق

 

یکی از خوانندگان این کتاب در مورد ان نوشته است:

پنج ستاره از این جهت نیست که این بهترین کتابی ست که درباره ی جنگ ایران و عراق نوشته شده. تحقیقات مفصل تری در غرب شده و کتاب های دقیق تری (البته بر اساس اسناد غربی و اخیرا عراقی) نوشته شده. اما کاری که شیرعلی نیا با این کتاب در ایران کرده شایسته ی پنج ستاره و بیشتر است. او از اولین افرادی از نسل بعد از جنگ است که سوالاتی دقیق درباره ی فرماندهی جنگ مطرح میکند. کتاب او سعی میکند بین تقدس جنگ به معنی فداکاری های مردم و واقعیت های قابل نقد آن که شامل هزاران تصمیم احمقانه اشت تمایز قائل شود.

او فرماندهان و سیاستمدارانی را که سال ها خود را پشت حصار دفاع مقدس پنهان کرده بودند از پشت آن بیرون می آورد و در معرض سوالات سختی قرار میدهد. گرچه او هنوز محدودیت هایی برای مطرح کردن انتقادات خود دارد اما همینکه فرمانده سپاه و سایر فرماندهان و ولایتی وزیرخارجه و دیگران را (که همگی در تمام این سال های پس از جنگ از پاسخگویی به گل کاری هایشان در جنگ مصون بودند) در برابر اقدامات اشتباهشان قرار‌ می دهد کاری بزرگ کرده است.

در واقع ضربه آنجا سهمگین میشود که این سوالات از اقدامات اشتباه آن ها همراه با تلفات و فداکاری های مردم مطرح میشود و آن ها را در قبال خون های به ناحق ریخته شده مسئول می داند. در سال گذشته فشارهای بی شماری به او بابت نوشته هایش در کانال تلگرامش و سخنرانی هایش آمد و اخیرا بخشنامه ای برای محدود کردن هر گونه مطلب در خصوص جنگ صادر شد. شیرعلی نیا البته تاثیر خودش را گذاشته و بعد از این هم خواهد گذاشت.

در نگاه اول این کتاب تنها به شکل یک کتاب مصور به نظر می آید در حالی که کتاب تاریخ مصور جنگ ایران و عراق یک کتاب نبوده و خود شامل چند کتاب است که یک کتاب ان شامل هزار عکس از جنگ هشت ساله و کتابی متنی که به سیر وقایع جنگ هشت ساله می پردازد به همراه کتابی از پرونده های ویژه درباره جنگ افزارهای استفاده شده در جنگ، لوازم شخصی رزمندگان، رسانه های جنگ میباشد که همین موضوع این کتاب را به کتابی منبع و مرجع در زمینه کتاب های دفاع مقدس کرده است.

در قسمتی از این کتاب میخوانیم:

 نخستین طرح جنگی ایران «کمان ۹۹» بود که نیروی هوایی ارتش ایران روی میز گذاشت تا جواب حمله هوایی عراق را داده باشد. سحر اول مهر هواپیماهای اف ۱۴ ایران فضای مرز هوایی ایران را از ارومیه تا جزیره خارک را پوشش می دادند، بعد هواپیماهای شکاری اف ۴ و اف ۵ پرواز می کردند و هدف هایشان را در خاک عراق به آتش می کشیدند.

صبح اول مهر ۱۵۰ جنگنده ی ایرانی در آسمان شهرهای عراق به پرواز در آمدند. بربری، دلحامد و زنجانی از خلبانانی بودند که تاسیسات نفتی اربیل، موصل و کرکوک را به آتش کشیدند. برخی هم به نیروی دریایی عراق در خلیج فارس حمله کردند و برخی به تاسیسات بغداد و بصره. خلبان ها پیروز به ایران برگشتند و مردم در خیابان ها از خلبان هایشان استقبال کردند.

همچنین از شما دعوت میکنیم تا معرفی این کتاب را مشاهده نمایید:

 

 

کتاب حمله به اچ ۳

کتاب حمله به اچ ۳ توسط حسن ودود و به شکل کتاب‌های کمیک طراحی شده است به همین دلیل میتوان این کتاب را به عنوان یکی از جذاب ترین و بهترین کتاب ها برای نوجوانان نیز به حساب اورد. حسن ودود در این کمیک بوک توانسته است به خوبی حمله هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران را به پایگاه هوایی الولید که در غربی‌ترین نقطه عراق قرار دارد را به تصویر بکشد.

 

 

داستان این کتاب، داستان حمله به پایگاه هوایی الولید یا همان H3 به عنوان یکی از بزرگترین و مهم ترین عملیات های هوایی جهان میباشد که تاکنون از ان فیلم ها و مستندهای مختلفی ساخته شده است که میتوانید در کانال تلگرامی دانبوک ان ها را مشاهده نمایید. البته برای خواندن روایت کامل تر از این حمله هوایی میتوانید کتاب حمله هوایی به الولید نوشته احمر مهرنیا از نشر سوره مهر را بخوانید.

کتاب حمله به اچ ۳ که میتوان ان را در دسته بهترین کتاب های زیر 100 صفحه هم قرار داد تا به این لحظه در شبکه جهانی کتاب (گودریدز) توسط 4 نفر مطالعه شده است و موفق شده است تا امتیاز 3.50 را از 5 دریافت کند. همچنین 80% از کاربران گوگل در مورد این کتاب نظر مثبتی داشته اند.

 

امتیاز کتاب حمله به اچ ۳

 

یکی از خوانندگان این کتاب در مورد ان نوشته است:

واقعا به خلبانهای ایرانی افتخار میکنم چه اونایی که تو نیروی هوایی ارتش بودند چه اونایی که تو ایران ایر و بقیه خطهای هوایی بودند. فقط نمیدونم چرا خیلی جاها ارتشی ها رو فراموش کردند وقتی اسم جنگ ایران و عراق میاد خیلی کمتر از رشادتها و فداکاری های ارتش یاد میشه.

مچنین در ادامه میتوانید قسمتی از ویدئو حمله به پایگاه هوایی در غرب عراق را مشاهده نمایید:

 

کتاب نکته های تاریخی نوشته جعفر شیر علی نیا

سومین کتاب از لیست بهترین کتاب های دفاع مقدس نیز کتاب دیگری از محقق جنگ 8 ساله ایران و عراق یعنی جعفر شیر علی نیا است. شیر علی نیا در مورد میل خود به تحقیق، چگونگی و چرایی نوشتن در مورد این کتاب ها این گونه نوشته است.

بعدهــا متوجــه شــدم کــه جنــگ هــم صحنه هــای وحشــتناک و پشــتپردههای عجیبــی دارد. تحقیــق آنجایـی آغـاز میشـود کـه شـما دربـارهی پاسـخهایی که همیشـه به شـما دادهاند دچار تردید شـوید؛ پس محقق شـدم و زندگی ام شـد جسـتجو در دل روایتهای جنگ.
سـالها مطالعـه و گفتگـو در ایـن حـوزه نـگاه جدیـدی در مـن شـکل داد.
روایتهـای یکطرفـه خطرنـاک هسـتند؛ تجربهای غلـط در کولهبـار آدمـی قـرار میدهنـد و تجربـهی غلـط بدتـر از بیتجربگـی اسـت

عکس کتاب نکته های تاریخی

عمده مطالب نوشته شده در این مقاله همان یادداشت های ایشان در کانال تلگرامی اتاق آینده میباشد که بعد از بررسی و حذف نکات تکراری به شکل یک کتاب در امده است. شیر علی نیا این کتاب را در 7 فصل و در موضوعات مختلفی همچون نقد روایتهــای خطرنــاک پیرامــون جنگ 8 ساله و آسیب شناســی آن، یادداشـتهایی اسـت دربـاره ی دو مقطـع مهـم جنــگ؛ یکــی شــروع آن و دیگــری مقطــع مهــم تصمیمگیــری بــرای ادامــه ی جنـگ پـس از فتـح خرمشـهر، نقـد فراینـد فرماندهـی جنگ، تأثیــر مســائل سیاســی داخلــی بــر جنــگ و در نهایت قطعنامه 598 میپردازد.

از آن جایی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اجازه چاپ و منتشر شدن رسمی این کتاب را نداده است نویسنده ان را در قالب یک فایل پی دی اف جمع آوری و منتشر کرده و فایل آن را برای دانلود در کانال تلگرامی خود قرار داده است که میتوانید با مراجعه به کانال تلگرامی دانبوک و یا کانال اتاق اینده این فایل را دانلود کنید.

مستند در مورد دفاع مقدس:

یکی دیگر از راه های دیگری که میتوان از طریق ان به حقیقت دست پیدا کرد صحبت با ادم هاییست که در ان زمان و مکان وجود داشته اند. از کنار هم قرار دادن صحبت های ان ها میتوان به راحتی متوجه تناقض روایت های ان ها با روایت رسمی شد. یکی از حوادثی که در تاریخ جنگ ایران و عراق بسیار مهم است عملیات کربلای 4 و تلفات زیاد نیروهای ایرانی در این عملیات بود.

در مورد این عملیات تاکنون صحبت های زیادی شده است. بسیاری از افراد و فرمانده های گردان ها و گروهان ها این عملیات معتقد بودند که این عملیات پیش از شروع لو رفته و حتی بعضی از ان ها معتقد بودند که در قرارگاه سپاه فردی نفوذی و جاسوس وجود داشته است.

یکی از مستند هایی که تاکنون در مورد این عملیات ساخته شده است مستند سینمایی «جزیره ماهی» است که از زاویه‌ی بررسی عملکرد لشکر ۱۴ امام حسین در عملیات کربلای۴، نکات مهمی از این عملیات و مسائل جنگ را روایت می‌کند. این مستند حاصل تلاش چندین‌ساله‌ی فیلمساز عزیز کشورمان، رضا اعظمیان است.

در ادامه میتوانید این مستند را مشاهده نمایید. همچنین فایل این ویدئو در کانال تلگرامی دانبوک قرار داده شده است.

 

 

سوالات متداول:

کتاب های معرفی شده در مقاله بهترین کتاب های دفاع مقدس را از کجا تهیه کنیم؟!

پیشنهاد کلی ما برای تهیه کتاب ها و مطالعه ان ها استفاده از کتاب خانه ها و حضور در این اماکن میباشد. اما از ان جایی که ممکن است کتاب های معرفی شده در این مقاله در کتاب خانه ها موجود نباشد میتوانید به کتاب فروشی های معرفی شده در مقاله بهترین کتاب فروشی های شهر مشهد و یا صفحه خرید کتاب دست دوم در مشهد در همین سایت دانبوک مراجعه نمایید.

ضمن این که همان ظور که گفته شد کتاب نکته های تاریخی شیر علی نیا به چاپ رسمی نرسیده است و میتوانید این کتاب را از کانالهای تلگرامی گفته شده دانلود نمایید.

نتیجه گیری:

ما در این مقاله از سایت دانبوک همانند مقالات دیگری مانند بهترین کتاب های جنایی و بهترین کتاب های توسعه فردی تلاش کردیم تا بهترین و مفید ترین کتاب ها را در زمینه جنگ 8 ساله ایران و عراق معرفی کنیم. تمام تلاش ما معرفی اثار و نوشته هایی بود که بعد از خواندن ان ها معلوماتی به خواننده اضافه شود به همین خاطر از معرفی کتاب هایی بعضا معروف که شامل خواب دیدن ها، روایت های ناقص و… است خود داری کردیم.

نظر شما در مورد این مقاله و کتاب های معرفی شده در ان چیست!؟ ایا این کتاب ها به نظر شما در فهم دقیق علت های بروز جنگ و چگونگی ادامه و طولانی شدن ان کمک میکند؟! شما چه کتاب های دیگری را در زمینه کتاب های دفاع مقدس پیشنهاد میدهید؟! حتما برای ما بنویسید.

دسته بندی: بلاگ برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *