معرفی 5 مورد از بهترین کتاب ها برای افزایش تمرکز 📚 | دانبوک

معرفی 5 مورد از بهترین کتاب ها برای افزایش تمرکز 📚 | دانبوک

همونطور که احتمالا شما هم متوجه شدین پیشرفت تکنولوژی همیشه همراه با مزایا نیست و میتونه واسه ما چالش ها و معایبی هم به همراه داشته باشه. یکی از بزرگترین معایب دنیای امروزی اینه که ما همیشه و در همه حال در معرض آشفتگی و حواس پرتی قرار میگیریم، چیزی که باعث میشه ما تمرکزمون رو از دست بدیم و کارهامون رو با کیفیت و دقت بسیار کمی انجام بدیم.

اما دانشمندها و نویسنده ها برای مشکل عدم تمرکز راه هایی پیدا کردن که ما قصد داریم اون هارو توی این مقاله یعنی مقاله بهترین کتاب ها برای افزایش تمرکز به شما معرفی کنیم. به قول دانیل گلمن تمرکز شبیه به یه عضله است که باید با تمرین و تکرار از اینی که هست قوی ترش کنیم.

ما در سایت دانبوک ازتون دعوت میکنیم اگه شما هم جزو اون دسته از ادم هایی هستین که از عدم تمرکز رنج میبرین و حواستون مدام پرت میشه تا انتهای مقاله بهترین کتاب ها برای افزایش تمرکز با ما همراه باشین. 🚀

بهترین کتاب ها برای افزایش تمرکز

در ادامه مقاله بهترین کتاب ها برای افزایش تمرکز سعی میکنیم تا شما را با بهترین کتاب های توسعه فردی موجود در بازار ایران آشنا کنیم.

  1. کتاب من مضطرب نوشته استفانی برلوتون
  2. کتاب کار عمیق نوشته کال نیوپورت
  3. کتاب تمرکز نوشته دانیل گلمن
  4. کتاب ذهن حواس جمع نوشته نیر ایال

کتاب من مضطرب

اولین کتابی که میخواهیم در مقاله بهترین کتاب ها برای افزایش تمرکز معرفی کنیم کتاب من مضطرب اثر استفانی برلوتون میباشد. استفان برلوتون در این کتاب به ما می آموزد تا چگونه با دلشوره و نگرانی های روزمره مان کنار بیاییم و به ما یاد میدهد که با آن ها چه کنیم؟

عکس کتاب من مضطرب

 

کتاب من مضطرب که یکی از بهترین کتاب ها برای افزایش تمرکز است توسط نشر شمعدونی و با ترجمه مائده هروی چاپ و منتشر شده است. این کتاب دارای 216 صفحه و در قطع رقعی چاپ و منتشر شده است. کتاب من مضطرب در شبکه جهانی کتاب (گودریدز) توسط 12 نفر مطالعه شده و موفق شده امتیاز 3.5 از 5 را از کاربران این سایت دریافت کند.

همان طور که پیش از این اشاره کردیم کتاب من مضطرب بر لزوم مدیریت روابط اجتماعی در فضای مجازی و غیرمجازی تاکید میکند و هشدار میدهد که چطور این فضا ممکن است باعث ایجاد تشویش و اضطراب در ما شود و تمرکز ما را از بین ببرد. نویسنده معتقد است، افکار منفی و افکار مخرب باعث تشویش فکری ما می‌شود و کاهش عملکرد ما را در درازمدت به دنبال دارد.

در این کتاب روش‌هایی معرفی شده که چگونه بر افکار خود متمرکز شویمو افکار منفی و مخرب را از خود دور کنیم. به عنوان مثال یکی از خوانندگان این کتاب نوشته است: خیلی آنلاین میشم چون اضطراب دارم و میخوام سرگرم شم و چون تایم زیادی ازم می‌گیره باز اضطراب می‌گیرم.

در ادامه قسمتی از این کتاب را با هم میخوانیم:

ما بیست و چهار ساعت شبانه روز در معرض رسانه‎ ها و اخبار هستیم و هیچ راه گریزی نیز در برابر آنها نداریم. از سوی دیگر بسیاری از کارهای خود را از طریق اینترنت انجام می دهیم. بنابراین چنین تصور می شود که به طور کامل بر زندگی خود مسلط هستیم و کنترل تمام و کمال زمان و مکان را در اختیار داریم.

اما واقعیت این است که انسان ها برحسب نوع مواجهه شان با فناوری، گاهی برده و گاهی وابسته آن می شوند. در نتیجه نمی توانند تعادل کاملی میان باورها، احساسات و محیط اجتماعی خویش پدید بیاورند و همین موضوع به اضطراب و نگرانی های روزمره آنها دامن می زند.

پیشنهاد میکنیم برای درک بهتر این کتاب ویدئویی که در ادامه متن قرار داده ایم را مشاهده نمایید.

 

امتیاز کتاب من مضطرب

 

همچنین نظر یکی از دوستان به نام محمد رضا در مورد این کتاب نوشته:

کتاب خوبی است. ولی با عنایت به وضعیت جامعه، تشویش، نگرانی و دلهره در اکثر خانواده‌های وجود دارد. به خصوص خانواده‌های حقوق بگیر تک فیش و کارگران و بازنشته ها. که در تامین احتیاجات اولیه فرزندان عاجز. و با آینده مبهم روبرو هستند. فاصله طبقاتی که سیاست اقتصادی موجود در دو سه سال اخیر بوجود آورده. را و فاصله اعضای خانواده‌ها زیاد کرده این امر موجب استرس، زود رنجی‌ها و… شده که درمانی خیلی مؤثرتر از ایده‌ها و نظریه‌ها لازم است.

 

کتاب کار عمیق

کتاب کار عمیق دومین و شاید بهترین کتابی است که در مقاله بهترین کتاب ها برای افزایش تمرکز میخواهیم به آن اشاره کنیم. این کتاب توسط کال نیوپورت آمریکایی نوشته شده است. او در این کتاب با اختراع اصطلاح کار عمیق سعی دارد تا به سایر افراد نوع بهینه ای از کار کردن یعنی توانایی تمرکز بدون حواس‌پرتی بر روی یک کار را آموزش دهد.

عکس کتاب کار عمیق

 

کتاب کار عمیق در ابتدا توسط نشر نوین و با ترجمه ناهید ملکی چاپ و روانه بازار شد اما بعد از مدتی نشر میلکان نیز این کتاب را ترجمه و منتشر کرد. این کتاب 286 صفحه ای بعد از چاپ توجه خوانندگان زیادی را به خود جلب کرد تا جایی که تا در این لحظه به چاپ بیستم رسیده است. کتاب کار عمیق در شبکه جهانی کتاب (گودریدز) توسط 11.572 نفر مطالعه شده و موفق شده امتیاز 4.19 از 5 را از کاربران این سایت دریافت کند. همچنین 95% از کاربران گوگل از این کتاب راضی بوده اند.

امتیاز کتاب کار عمیق در گوگل

همان طور که از نام کتاب هم مشخص است این کتاب در مورد انجام کارها با تمرکز بالا و دقت بسیار زیاد است. کال نیوپورت در این کتاب ابتدا در مورد کار سطحی و کار عمیق صحبت میکند و تفاوت های این دو نوع کار را با هم مقایسه میکند. بعد از آن به سراغ چگونه موفق شدن میرود و بیان میکند که در اینده کسی موفق میشود که بتواند در سطح عالی تولید داشته باشد و این موضوع وقتی به دست می آید که مدت زمان زیادی با تمرکزی بالا یک کار انجام شود.

در این کتاب همچنین در مورد شبکه های اجتماعی و نقشی که در سطحی شدن ذهن ما دارند صحبت میشود. در این کتاب انجام یک کار در یک روز به جای انجام چند کار به طور هم زمان پیشنهاد میشود چرا که انجام هر کار باعث میشود تا مقداری از توجه شما از آن کار به کار بعدی منتقل شود. در نهایت باید به این نکته توجه داشت که اگر برای انجام فعالیت‌های جدی‌مان به تمرکز ذهن اهمیت ندهیم و تمرکز خود را افزایش ندهیم، در سطحی متوسط باقی خواهیم ماند.

نظر یکی از خوانندگان این کتاب با نام الی را در ادامه با هم میخوانیم:

من هم خوندمش وهم خلاصه نویسیش کردم کتاب خوبیه برا اونایی که می خوان یه کار مفید انجام بدن وزندگیشونو ازدست این سرگرمی های گذرا و کم ارزش نجات بدن با خوندن این کتاب و به تبع اون باعملی کردن راهکاراش ،آدم می فهمه چقدر می تونسته زندگی با ارزشی داشته باشه.

چقدر آدم از این بی هدف بودن و روزمرگی های مضحک آزاد میشه البته به شرطی درک کنیم هرکاری رو به خاطر خدا انجام بدیم.واینکه هدف خلقت همینه که برای خدا در آزمایش کده ی دنیا شرکت کنیم و تاثیر مثبت خودمونو بزاریم وبریم با خدا یکی شیم. یاحق❤✌

در ادامه قسمتی از این کتاب را با هم میخوانیم:

تلاش برای انجام کمی کارِ بیشتر در هنگام شب، ممکن است اثربخشی شما را در روز بعد به اندازه‌ای کاهش دهد که نسبت به وقتی که مدتی دور از کار بوده‌اید، کار کم‌تری انجام دهید.

فراغت، صرفاً یک استراحت نیست یک تن آسایی یا یک عیب هم نیست.
فراغت برای مغز دقیقا مثل ویتامین D برای بدن است همانطور که نبود آن باعث نرمی استخوان می شود نبود فراغت نیز باعث بیماری و پریشانی ذهن می گردد وجود فراغت برای انجام شدن کار مهم است.

علی بندری موسس پادکست بی پلاس این کتاب را به طور کامل معرفی کرده است که میتونید این پادسکت را از سایت بی پلاس و یا کانال تلگرامی دانبوک بشنوید. همچنین برای آشنایی بیشتر با این کتاب میتوانید ویدئوی معرفی کتاب کار عمیق را در ادامه مشاهده نمایید:

کتاب تمرکز

دانیل گلمن نویسنده مشهور کتاب‌های حوزه‌ هوش هیجانی در کتاب تمرکز به وضعیت پرآشوب جهان امروز و اغتشاش تبادل اطلاعات در فضای مجازی می‌پردازد و توضیح می‌دهد که به چه علت نیاز است متمرکز بود. او همچنین در این کتاب آسیب‌های ناشی از پرش ذهن را به روشنی توضیح می‌دهد و سپس به راهکارهایی برای افزایش تمرکز می‌پردازد. کتاب تمرکز سومین کتابی است که میخواهیم در مقاله بهترین کتاب ها برای افزایش تمرکز به آن اشاره کنیم.

 

عکس از جلد کتاب تمرکز

 

کتاب تمرکز نوشته دانیل گلمن پس از معرفی در پادکست بی پلاس محبوبیت دوچندانی یافت یه همین خاطر نشر پندار تابان تصمیم گرفت تا این کتاب را ترجمه و روانه بازار کند. کار ترجمه این کتاب توسط اقای حمیدرضا بلوچ انجام شده است. این کتاب 279 صفحه دارد و میتواند یک انتخاب خوب برای کسانی باشد که از عدم تمرکز رنج میبرند. کتاب تمرکز در شبکه جهانی کتاب (گودریدز) توسط 13.181 نفر مطالعه شده و موفق شده امتیاز 3.56 از 5 را از کاربران این سایت دریافت کند.

 

عکس از امتیاز کتاب تمرکز

 

در هنگام خواندن کتاب تمرکز اثر دانیل گادمن باید به این موضوع توجه داشته باشید که نویسنده کتاب یک پژوهشگر و دانشمند است و در این کتاب نیز بیشتر از این که به آموزش چگونگی افزایش تمرکز بپردازد به مسائلی مانند این که تمرکز چیست و چطوری کار میکند میپردازد. به طور خلاصه میتوان گفت اگر به دنبال این موضوع هستید که مهارت خود را در زمینه تمرکز افزایش دهید بهتر است کتاب هایی مانند کار عمیق را مطالعه کنید چرا که این کتاب نمونه چندان خوبی برای آموزش و یادگیری تمرکز نیست.

همچنین نقد دیگری که به این کتاب میتوان وارد دانست این موضوع است که نویسنده در اواخر این کتاب به پراکنده گویی میپردازد.

دانیل گادمن در کتاب تمرکز در 7 فصل سعی میکند تا با خوانندگان خود در مورد این موضوع صحبت کند که چرا بدون تمرکز روی کار خود نه تنها خوب یاد نمگیریم بلکه فرایند یادگیری خود را هم ضعیف خواهیم کرد. نویسنده در این کتاب به مواردی مانند آناتومی توجه، خود آگاهی، خواندن احساس دیگران و مواردی همانند آن اشاره میکنیم.

یکی از خوانندگان این کتاب در مورد آن نوشته است:

اسم کتاب و روایتی که از خلاصه کتاب از پادکست بی پلاس شنیدم باعث شد انتظاراتم از کتاب بیشتر باشه حداقل انتظار داشتم راهکار کاربردی برای افزایش تمرکز پیشنهاد بده که چنین چیزی رو در کتاب ندیدم. اواخر کتاب بیشتر به پراکنده گویی راجع موضوعات مختلف میپردازه که به نظرم همین کار تمرکز خواننده رو از مسیر اصلی کتاب منحرف میکنه. کتاب کار عمیق در زمینه تمرکز خیلی مفید تره

در قسمتی از کتاب تمرکز میخوانیم:

ما باید هر چند وقت یک بار به طور منظم همهٔ ارتباطات الکترونیکی خود را قطع کنیم. وقتی که در سکوت و خاموشی فرو می‌رویم تمرکز ما بهبود می‌یابد و آرامش پیدا می‌کنیم؛ اما این قطع ارتباط نخستین گام است. آنچه بعد از آن انجام می‌دهیم نیز مهم است.

کاپلان می‌گوید: «قدم زدن در کوچه و خیابان هم چندان فایده‌ای ندارد، چون دائم باید از میان آدم‌ها عبور کنید، مواظب ماشین‌ها باشید، بوق آن‌ها را نشنیده بگیرید و همهمه و سر و صدای خیابان را تحمل کنید. همهٔ این‌ها باری بر دوش توجه شماست.» برعکس، قدم زدن در یک پارک یا محوطهٔ درختکاری‌شدهٔ طبیعی توجه ما را زیاد درگیر نمی‌کند.

ما می‌توانیم با وقت گذراندن در طبیعت تمدد اعصاب کنیم حتی چند دقیقه گردش در یک پارک و نگاه کردن به ابرها و غروب آفتاب و بال زدن پروانه‌ها بسیار مؤثر است. این کار مدارهای پایین به بالای مغزی را راه‌اندازی می‌کند و باعث می‌شود مدارهای بالا به پایین مغزی انرژی از دست‌رفتهٔ خود را بازیابی کنند.

کتاب ذهن حواس جمع

کتاب ذهن حواس جمع چهارمین کتابی است که در مقاله بهترین کتاب ها برای افزایش تمرکز قصد معرفی آن را داریم. این کتاب نیز همانند کتاب کار عمیق و کتاب تمرکز در پادکست بی پلاس معرفی شده است. در کتاب ذهن حواس جمع نیر ایال تمریناتی را طراحی و معرفی کرده است که میتوانید با انجام ان ها با مغزتان پیمان ببندید همیشه متمرکز و حواس جمع باقی بماند.

عکس کتاب ذهن حواس جمع

کتاب ذهن حواس جمع توسط انتشارات زیادی چاپ و ترجمه شده است اما بهترین و اولین ترجمه ای که از این کتاب در بازار ایران چاپ و ترجمه شد توسط فاطمه علی پور تنگسیری در نشر آموخته میباشد. این کتاب 258 صفحه ای میتواند یک کتاب خوب برای افزایش قدرت تمرکز شما در دنیای امروزی باشد. کتاب ذهن حواس جمع در شبکه جهانی کتاب (گودریدز) توسط 20.007 نفر مطالعه شده و موفق شده امتیاز 3.75 از 5 را از کاربران این سایت دریافت کند.

امتیاز کتاب ذهن حواس جمع در گود ریدز

نیر ایال در کتاب ذهن حواس جمع راه های رسیدن به تمرکز در حین انجام امور را به ما یاد اوری میکند. وی در فصل های اول کتاب به ما نشان میدهد که منابع حواس پرتی چیستند و از کجا می آیند. در ابتدای کتاب نویسنده به سراغ محرک های درونی عدم تمرکز میرود و چگونگی کنار امدن با آن ها رابه ما می آموزد. در ادامه همین کار را نیز با محرک های بیرونی انجام میدهد.

در این بخش یادمیگیرید که چگونه مواردی مانند اینستاگرام، نوتیف های تلگرام و ایمیل‌ها نتواند تمرکز شما را به هم بزند. در فصل پنجم این کتاب نویسنده از شما میخواهد مکان ها و مواردی که باید در ان ها تمرکز کافی داشته باشید را انتخاب کنید و به خود قول بدهید در ان مکان ها به طور خاصی برخورد کنید به عنوان مثال در فصل بعدی مواردی را که باید در محل کار خود به ان ها توجه کنید را بیان میکند. در فصل های بعدی نیز به قوانینی کلی در مورد راه های افزایش تمرکز میپردازد.

یکی از خوانندگان این کتاب در مورد آن میگوید:

کتاب ذهن حواس جمع (Indistractable) رو به پیشنهاد پادکست بی پلاس مطالعه میکنم . کتاب بسیار خوبیه که درباره تمرکز و چگونگی کنترل عوامل موجب حواس پرتی توضیح میده..
پس از مطالعه کار عمیق و مینیمالیسم دیجیتال و اصل گرایی ، این کتاب رو خوندم که به نظرم ترکیب خیلی خوبی بود👌

همچنین در قسمتی از کتاب ذهن حواس جمع میخوانیم:

برای اینکه سراغ خبرهای آنلاین نروم اشتراک چاپی چند روزنامه را خریدم. اما مدتی بعد انبوهی از روزنامه‌های خوانده نشده روی هم تلنبار شد و مدام در حال تماشای تلویزیون بودم. با وجود حذف فناوری متوجه شدم که باز هم حواسم پرت می‌شود. با حذف فناوری آنلاین به دنبال عوامل حواس‌پرتی دیگر رفتم و متوجه شدم تغییری در وضعیتم به وجود نیامده است.

همچنین پیشنهاد میکنیم در ادامه معرفی کتاب ذهن حواس جمع را مشاهده نمایید:

 

نتیجه گیری:

ما در این مقاله از سایت دانبوک سعی کردیم تا بهترین کتاب ها برای افزایش تمرکز را به شما معرفی کنیم. حتما کتاب های خوب دیگری نیز در این زمینه تاکنون چاپ و منتشر شده اند که در این مقاله اسمی از آن ها اورده نشده است. به همین دلیل از شما خواهشمندیم تا اگر کتاب خوبی در این زمینه مطاعه کرده اید به ما و سایر کاربران سایت دانبوک هم معرفی کنید.

برای خرید و تهیه کتاب های معرفی شده در این مقاله و یا مقالاتی مثل بهترین کتاب های توسعه فردی با بهترین قیمت و کیفیت میتوانید به کتابفروشی های معرفی شده در مقاله  بهترین کتاب فروشی های شهر مشهد و یا صفحه خرید کتاب دست دوم در مشهد مراجعه کنید.

راستی نظر شما در مورد بهترین کتاب ها برای افزایش تمرکز چیست؟! به نظر شما کدام کتاب دیگری میتواند در لیست بهترین کتاب ها برای افزایش تمرکز قرار بگیرد؟! تجربه خودتان را در این زمینه برای ما در قسمت نظرات سایت بنویسید.

در نهایت امیدواریم که این مقاله را همانند مقالات دیگر ما مانند بهترین کتاب های جنایی، بهترین کتاب ها در زمینه فرگشت و بهترین کتابی که از زبان حیوانات نوشته شده است دوست داشته باشید.

دسته بندی: بلاگ برچسب ها:

One thought on “معرفی 5 مورد از بهترین کتاب ها برای افزایش تمرکز 📚 | دانبوک

  1. هدیه حمییدی میگوید:

    سلام این کتاب هایی که معرفی کردین برای کودکان هم هست؟!
    اگه نیست میشه لطف کنید و چند تا از بهترین کتاب ها برای افزایش تمرکز کودکان رو هم معرفی کنین؟!
    ممنون ازتون.

    • mehdi_diplomat میگوید:

      سلام هدیه جان، کتاب هایی که توی مقاله بهترین کتاب ها برای تمرکز بیشتر معرفی کردیم کتاب هایی هستند که برای بزرگسالان نوشته شدن و مناسب کودکان نیستند.
      ما در اینده نزدیک حتما سعی میکنیم تا کتاب های خوبی رو در زمینه بهبود تمرکز کودکان هم معرفی کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *