معرفی 4 مورد از بهترین کتاب ها در زمینه فرگشت 📚 | دانبوک

بهترین کتاب ها در زمینه فرگشت

یکی از جذاب ترین و جالب ترین حوزه ها برای مطالعه، مطالعه در مورد انسان و چیستی آن است. کتاب های روانشناسی، روان درمانی، تاریخی و زیستی را میتوان در همین دسته به حساب اورد. اما یکی از موضوعاتی که به تازگی و با پیشرفت تکنولوژی و پیشرفت انسان ها رشد بسیاری کرده و کتاب های زیادی در مورد آن نوشته شده فرگشت و نظریه داروین است.

ما در این مقاله سعی کرده ایم تا در مقاله بهترین کتاب ها در زمینه فرگشت کتاب هایی را معرفی کنیم که اول از همه مفید باشند و بعد از آن طوری نوشته شده باشند که هر کسی بتواند از خواندن ان ها لذت ببرد.

ما در این مقاله از سایت دانبوک به معرفی چهار کتاب از بهترین کتاب ها در زمینه فرگشت یعنی کتاب تکامل انسان نوشته برنارد وود، کتاب ژن خودخواه نوشته ریچارد داوکینز، کتاب چیستی تکامل اثر ارنست و پیدایش انسان اثر یوزف ه. رایش‌هُلف میپردازیم. از شما دعوت میکنیم اگر کتاب مفید دیگری در این زمینه خوانده اید که میتواند برای سایرین نیز کاربردی باشد حتما در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

همچنین پیشنهاد میکنیم به مقالات دیگر ما مانند بهترین کتاب های جنایی ، بهترین کتاب های زیر 100 صفحه و بهترین کتابی که از زبان حیوانات نوشته شده است مراجعه کنید.

معرفی بهترین کتاب ها در زمینه فرگشت:

کتاب تکامل انسان

کتاب تکامل انسان یکی از بهترین کتاب هایی است که میتوان در ابتدای راه خواندن اثار مربوط به فرگشت آن را مطالعه کرد. این کتاب توسط برنارد وود دین شناس معروف امریکایی و استاد دانشگاه جرج واشینگتن نوشته شده است. این کتاب را نشر حکمت سینا با ترجمه فرهاد رضایی و انتشارات مشهد ترانه با ترجمه مجتبی پردل چاپ و منتشر کرده است.

کتاب تکامل انسان

 

کتاب تکامل انسان در مورد فرگشت و نظریه داروین نوشته شده است. همان طور که گفته شد این کتاب توسط نشر حکمت سینا در 172 صفحه و با سایز رقعی منتشر شده است. همچنین این کتاب توانسته است امتیاز 3.62 را از 694 را از خوانندگان سایت بین المللی کتاب گودریدز دریافت کند.

برنارد وود در این کتاب سعی کرده است تا با بیانی علمی به نظریه تکامل بپردازد و در غالب این کتاب این نظریه را شرح داده و تبیین کند. موردی که کتاب تکامل انسان را تبدیل به یکی از شاخص ترین کتاب های منتشر شده در زمینه فرگشت کرده در این است که این کتاب آخرين اطلاعات و نتايج به دست آمده از نظريه‌ي تكامل انسان و كاستي‌هاي كنوني آن را به خوبي نشان داده و در اختیار مطالعه کنندگان این حوزه قرار میدهد.

همچنین این کتاب به خوبی میتواند خوانندگان را به مطالعه در این حوزه علاقه مند کرده و کاری کند که خوانندگان براي آشنایی با فلسفه اين نظريه‌ و نسبت آن با دين به متون متنوع تخصصي‌اي كه در اين باب نوشته شده‌اند مراجعه کند.

در ادامه نظر یکی از دوستان در مورد این کتاب و سایر کتاب هایی که در زمینه فرگشت نوشته شده اند را میخوانیم:

فرگشت برخلاف نظر برخی که اون رو خطرناک و منشا نظرات نژادپرستانه میدونن، نشون میده همه ما موجودات (نه فقط انسانها) منشا یکسانی داریم و هیچ یک با هدف برتری داشتن بر دیگری (از نظر ارزش) و دخل و تصرف در دیگر موجودات خلق نشده ایم. فرگشت اتفاقا در تضاد آشکار با گونه پرستی و زیرشاخه‌های اون ازجمله نژادپرستی هست چراکه نشون میده تمام این خودپرستی‌ها و خودبرتربینی‌ها منشا زمینی و انسانی داره و نه آسمانی (که برای مشروعیت دادن به عقاید خود ازش بهره میبریم) و واقعیت خارجی نداره. درکل پی بردن به فرگشت میتونه انسان رو نسبت به جایگاهش در هستی فروتن و متواضع کنه

در این کتاب نویسنده به مواردی مانند نزديك‌ترين خويشاوندان ما، بازسازي محيط زيست گذشته، چگونگي بازشناسي يك هومينين اوليه از يك پانين اوليه، هومينين‌هاي كهن شرق آفريقا، هومينين‌هاي كهن آفريقاي جنوبي، تفسير هومينين‌هاي آفريقاي جنوبي، هومينين‌هاي كهن واقعاً درشت‌دندان در شرق آفريقا و موارد دیگری مانند انسان‌هاي مدرن فراسوي آفريقا، انسان‌هاي مدرن در اروپا، انسان‌هاي مدرن در آسيا: ساهول و اقيانوسيه، انسان‌هاي مدرن در ساهول میپردازد.

البته باید به این موضوع توجه داشت که این کتاب دارای چند ایراد اساسی نیز میباشد. به عنوان مثال هیچ عکسی از انواع هوموها ندارد. درباره ابعاد هیکل و شکل صورت گونه ها حرفی نزده و تنها نئاندرتال را با خردمندها مقایسه کرده است. مسیر مهاجرتی هوموها را از افریقا نشان نداده و همچنین مطلبی در مورد ترتیب هومو ها در کتاب موجود نیست.

کتاب ژن خودخواه

دومین کتابی که در مقاله بهترین کتاب ها در زمینه فرگشت میخواهیم معرفی کنیم کتاب ژن خودخواه نوشته ریچارد داوکینز میباشد. این کتاب از سایر کتاب های مربوط به حوزه فرگشت در ایران معروف تر میباشد و میتوان این کتاب را به نوعی قسمت دوم کتاب سازگاری و انتخاب از جرج ویلیامز دانست. کتاب ژن خودخواه در ابتدا توسط نشر مازیار و با ترجمه جلال سلطانی چاپ و منتشر شد همچنین  انتشارات اختران نیز کتاب ژن خودخواه را با نرجمه شهلا باقری روانه بازار کرده است.

عکس کتاب ژن خودخواه

کتاب ژن خودخواه که در مورد فرگشت و اصالت ژن در نظریه داروینی است نوشته شده است همان طور که گفته شد توسط نشر مازیار در 440 صفحه  منتشر شده است. همچنین این کتاب توانسته است امتیاز 3.62 را از 694 را از خوانندگان سایت بین المللی کتاب گودریدز دریافت کند. علاوه بر آن 88% از کاربران گوگل این کتاب را دوست داشته اند.

امتیاز کتاب ژن خودخواه در سایت دانبوک

داوکینز در این کتاب سعی کرده است تا با پیوند زدن نظریه تکاملی داروین با علم ژنتیک اثبات کند که ژن عنصر و ماده اصلی برای انتخاب طبیعی است. او با این استدلال و با نام بردن از کلمه ژن خودخواه برای فرگشت ژن محور در تلاش است تا نشان دهد که تاثیر ژن ها در فرگشت و انتخاب طبیعی بالاتر از جاندارن و جمعیت ها است.

 

 

در ادامه نظر یکی از دوستان در مورد کتاب ژن خودخواه که در زمینه فرگشت نوشته شده را میخوانیم:

تصور کنید به عنوانی موجودی که دو چشم دارد، عمری تنها با یک چشم جهان را دیده‌اید. این کتاب آن چشم دیگرتان را می‌گشاید تا از منظری وسیع‌تر جهان را ببینید. ژن خودخواه را به هر کس که از اندیشیدن نمی‌هراسد و برای درک جهان به دنبال صعود از قله‌های تفکر است دوستانه و صمیمانه توصیه می‌کنم.

در کتاب ژن خودخواه نویسنده به موضوعاتی مانند ما از کجا آمده ایم، ماشین ژن، ژن چیرگی، نبرد جنسیتی و میم‌ها: رونوشت‌بردارهای نوین میپردازد.

در ادامه قسمتی از کتاب ژن خودخواه را میخوانیم:

پیشگفتاری بر چاپ نخست کتاب شمپانزه و آدمی حدود ۹۹.۵% تاریخ تکامل‌شان یکی است، با این حال اکثر آدمیان شمپانزه را موجود عجیب بدریخت و نامرتبطی می‌دانند، در حالی که خودشان را در مسیر خداشدن می‌پندارند. برای تکامل‌گرایان چنین چیزی نمی‌تواند درست باشد. هیچ مبنای منطقی‌ای برای برتری دادن موجودی به موجودی دیگر وجود ندارد. چه شمپانزه چه انسان، چه مارمولک چه کپک، تمام‌مان در طول ۱۳ میلیارد سال توسط فرآیندی به نام انتخاب طبیعی پدید آمده‌ایم.

کتاب چیستی تکامل 

کتاب چیستی تکامل اثر ارنست مایر سومین کتابی است که در مقاله بهترین کتاب ها در زمینه فرگشت میخواهیم به آن اشاره کنیم. این کتاب در بازار ایران توسط نشر نی با ترجمه مهدی صادقی و نشر سپهر خرد با ترجمه سلامت رهبر چاپ و به بازار عرضه شده است که میتوان گفت هر دو ترجمه موجود از این کتاب ترجمه های خوب و روانی میباشد.

ارنست مایر در کتاب چیستی تکامل از نظریات داروین در موضوعات زیست شناسی و تکامل دفاع میکند. این کتاب به نحوی نوشته شده است که میتواند برای افراد مختلف با سطح سواد و دانش تخصصی متفاوت مناسب باشد. کتاب چیستی تکامل یک کتاب عالی برای ان دسته از افرادی است که با نوع تفکر داروینی (تکاملی) تا حدودی اشنا هستند اما به طور دقیق از نحوه کار ان اطلاعی ندارند و دوست دارند به اطلاعات خود در این زمینه اضافه کنند.

 

عکس کتاب چیستی تکامل 

 

کتاب چیستی تکامل ترجمه شده در نشر نی دارای 430 صفحه و کتاب ترجمه شده در نشر خرد دارای 480 صفحه میباشد. همچنین این کتاب توانسته است نظر بسیاری از علاقه مندان به مطالعه در این حوزه را به دست بیاورد که در ادامه نظر یکی از خوانندگان این کتاب را میخوانیم. ضمن این که کتاب چیستی تکامل توانسته است همچنین این کتاب توانسته است امتیاز 3.62 را از 694 را از خوانندگان سایت بین المللی کتاب گودریدز دریافت کند. علاوه بر آن 88% از کاربران گوگل این کتاب را دوست داشته اند.

امتیاز کتاب چیستی تکامل در گوگل

در ادامه نظر یکی از خوانندگان کتاب را میخوانیم:

مطالب کتاب برای منی که رشته‌م نه تو دبیرستان علوم تجربی بوده و نه تو دانشگاه زیست شناسی سخت، ولی کاملا قابل فهم بود. صبور باشید و آرام بخونید قول میدم که مزد صبرتونو میگیرید. من ترجمه‌ی سلامت رنجبر رو خوندم و راضی بودم. در ضمن آخر کتاب یک واژه نامه توصیفی داره که همه‌ی اصطلاحات تخصصی رو توضیح داده. پس در حین خوندن دائما به این قسمت رجوع کنید که بهتر یاد بگیرید.

در کتاب چیستی تکامل ارنست مایر به مواردی مانند تکامل چیست، چگونه می‌توان تغییر تکاملی و تطابق را تبیین کرد؟ و منشاء و تکامل گوناگونی و تکامل انسان میپردازد. از آن جایی که این کتاب دارای ساختاری منسجم است و به دور از زبانی علمی نوشته شده است میتواند برای طیف گسترده‌ای از خوانندگان مفید و جذاب باشد.

 

کتاب پیدایش انسان

کتاب پیدایش انسان یکی از بهترین کتاب هایی است که تاکنون در مورد نظریه داروین و فرگشت نوشته شده است. این کتاب نیز همانند بیشتر کتاب هایی که در سال های اخیر در این ژانر نوشته میشوند توسط یک زیست شناس به نام یوزف ه. رایش‌هُلف نوشته شده است. البته این نویسنده المانی علاوه بر تسلط بر روی مسائل مربوط به زیست شناسی بر روی مواردی مانند جانورشناسی و بوم‌ شناسی تسلط کافی دارد.

کتاب پیدایش انسان توسط سلامت رنجبر ترجمه شده و توسط نشر اگه در 416 صفحه و در قطع رقعی به چاپ و انتشار رسیده است.

یکی از خوانندگان کتاب پیدایش انسان در مورد آن نوشته:

اگر کنجکاو هستید که از کجا امدیم خواندن این کتاب بسیار کمک میکند .مطالب بدون تعصب بیان شده و هرجا امکان داشته خود نویسنده مطالب را مورد نقد قرار داده 

 

کتاب پیدایش انسان

 

به طور کلی میتوان گفت کتاب پیدایش انسان در پاسخ به سوالات معروف و متداولی مانند این که ما چجور انسانی هستیم؟ اهل کجا هستیم و کجا می رویم؟ آیا ما به طبیعت تعلق داریم یا بالاتر از آن هستیم؟ و چه چیزی باعث می شود ما یک نژاد بشری باشیم نوشته شده است و نویستده سعی کرده است تا ما را با تاریخ انسان و طبیعت آشنا کرده و ما را در این مسیر هدایت کند.

همچنین این کتاب توانسته است نظر مثبت بسیاری از علاقه مندان به مطالعه در این حوزه را به دست بیاورد. همچنین این کتاب توانسته است امتیاز 4.25 را از 110 را از خوانندگان سایت بین المللی کتاب گودریدز دریافت کند. علاوه بر آن 83% از کاربران گوگل این کتاب را دوست داشته اند.

امتیاز کتاب زنی در کابین 10 در گوگل

 کتاب پیدایش انسان یوزف ه. رایش‌هُلف دارای فصل هایی با عناوین نیاکان ما از آفریقا برخاسته‌اند، در جست‌وجوی خاستگاه انسان، خویشاوندی ما با میمون‌های انسان‌نما، دگرگونی‌های پی در پی در دوران یخ‌بندان، پیدایش انسان اندیشه‌ ورز و مهاجرت سوم میباشد.

 

در ادامه قسمتی از کتاب را با هم میخوانیم:

 پیشرفت های علمی سال های اخیر، به نحو کاملا روشنی نشان داده اند که خطوط اساسی طرح تکامل، توسط یافته ها. نتایج پژوهش ها تائید می شوند. ابهامات مربوط به سر منشأ پیدایش انسان در حال روشن شدن هستند. طرح ها قابل رویت می شوند، زیرا پژوهش ها در جبهه گسترده ای به پیشرفت های بزرگی نائل شده اند. زمان درازی است که دیگر این تنها باستان شناسی و انسان شناسی و یا برخی رشته های تخصصی تحقیقات علمی نیستند که به گذشته ما نورافشانی می کنند و آن را از تاریکی بیرون می آورند.

بلکه رشته هایی چون فیزیک، هواشناسی، اقیانوس شناسی و زیست بوم شناسی(اکولوژی) نیز سنگ بناهای اصلی را برای این کار فراهم می سازند. امروزه دانش ژنتیک نوین برای حل این ابهامات منشأ تکامل انسان سخت در تلاش است. در عین حال تحقیقات زبان شناسی و زیست شناسی انسان نیز در این راستا همواره از اهمییت بیشتری برخوردار می شوند.

 

نتیجه گیری:

ما در این مقاله سعی کردیم تا شما را با یکی دیگر از حوزه های جذاب برای مطالعه آشنا کنیم. در این راه به معرفی چهار کتاب از بهترین کتاب ها در زمینه فرگشت پرداختیم. کتاب هایی که در عین سادگی و به دور از پیچیدگی های رایج در این نوع از کتاب ها؛ مفید، کاربردی و ساده هستند. همچنین برای خرید کتاب های معرفی شده در این مقاله میتوانید از کتاب فروشی های معرفی شده در مقاله بهترین کتاب فروشی های شهر مشهد و یا صفحه خرید کتاب دست دوم در مشهد استفاده کنید.

ما در سایت دانبوک در نهایت امیدواریم مقاله بهترین کتاب ها در زمینه فرگشت برای شما مفید و کاربردی بوده باشد و توانسته باشد به شما در جهت انتخاب یک مسیر راه برای مطالعه در زمینه فرگشت و نظریه داروین به شما کمک کرده باشد. امیدواریم مقاله بهترین کتاب ها در زمینه فرگشت را دوست داشته باشید و به دوستان خودتان نیز معرفی کنید.

دسته بندی: بلاگ برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *